III.
Válka v Iráku[1]
Válka už začala. Myslím si, že zničí celou zeměkouli, i naši Českou republiku, protože minulý president podepsal smlouvu s Amerikou. A Sadám Husajn bude myslet, že jsme s nimi. Je to blbá válka.
Myslím, že se ta vílka dala řešit jinak, než bombardováním a zabíjením. Třeba, že by se sešli presidenti a dohodli se. Při válce umírá hodně nevinných lidí. Bush i Husajn chtějí válku, ale jiné státy ne. …
Já nechci válku, ale když už je, tak věřím, že vyhrají USA…
Já si myslím, že to není dobře, protože umře plno bezbranných lidí, zničí to plno měst. Ale zase by bylo dobré zabít Husajna, protože má nebezpečné zbraně a nikdo neví, kdy je použije. Je hrozné, že je může použít. …bude dlouho trvat, než se /zbořené/ domy opraví a lidské životy se nenapraví.
Myslím, že by tady neměla být válka, ale v Iráku taky ne. Nechci, aby tady jezdily tanky. Nechtěla bych ztratit rodiče, kamarády a příbuzný. Mám názor takový, že válka být nemusí.
…ale ona už začala 22.3. ve 4.00. JÁ SE BOJÍM. Ten kdo válku zařídil je pěknej ňouma. Kazí svět. Válka už se nedá zastavit. Lidi umírají, třeba někdo má useknutou hlavu, ruku nebo nohu. Mají rozbitá okna Já prostě tu válku nechci, určitě kromě Iráku to nikdo nechce. Je to prostě blbý stát.
…nechci TO, protože bychom museli všichni zahynout…
Kíka mi říkala, že prej ve zprávách říkali, že se to prej jakoby vědělo dopředu a že Václav Havel podepsal, že pomůžeme a Václav Klaus to podepsat nechce.
Myslím, že Buš je vyčůranej, protože říkal, že nebude válka…
Válka je nevídaná…; Válka a smůla; Problém války v Iráku; Já si myslím…[2]
Válku nechci, protože by lidi umírali a já bych umřela. Kdybych byla nesmrtelná, vzala bych paličku nebo pistol a všechny bych zabila a lidi by byli živí a byla bych ráda. Na tu válku bych si musela koupit dobré brýle, abych neoslepla. Nemám ráda válku a když umřu…
Mně se to nelíbí…chtěla bych, aby to skončilo a byl všude mír. Je to smutné…
Já[3] sy myslym že toje blbost protže buš je pytomec proč to nevyřeší slovy jako jiří s Poděbat a nemuselo se to vypuknout a prolyje se krev lidí
Už jsem hodněkrát psal, že mým největším přáním je, aby nebyla válka. Předevčírem vypukla III. světová. Myslím, že je to vina Bushe a Husajna. Je to konflikt dvou lidí. Politiky, moci, peněz. Kvůli tomu musí umírat tisíce lidí. Myslí, že se to mohlo vyjednat s mírem.
Tajemství: radosti a bolesti; života a smrti; Boha[1]
Tajemství je pěkné, bolestivé a podobně. Buď ho odhalíme nebo ne, ale jsou možný jen ty dvě věci. Tajemství má každý z nás, úplně každý, jenom to musíme připustit. Každý jich má hodně, ale to největší neche prozradit…a já se tomu nedivím.
Tajemství je barevné, hezké- když se neprozradí.
Co je tajemství nevím. Třeba to jsou hodiny. Nebo život je tajemství (Něco v něm je tajného.) Fakt nevím co to je tajemství. Tajemství je třeba když má někdo narozeniny, tak má radost, ale potom se to nesplní a má v obě bolest.
Tajemství je velká dlouhá cesta……………
Každý má svoje tajemství. Může v podobě krásné věci schované v truhle nebo krabičce,taky máme svoje tajemství v srdci, v myšlenkách a v mysli a ve víře.
Co je tajemství nikdo neví. Je to záhada, kterou nikdo nevyřeší. Někteří lidé se ho bojí (to je smrt – a co je smrt? Proč lidé umírají? …)
Tajemství je, co ví jenom jeden a druhý to neví. Když to někdo druhýmu řekne a ten to dál neprozradí, tak má radost.
1.Proč nikdo neví, jestli Bůh je nebo není?
2.Proč je tajemství tak dlouhé?
3.Kolik lidí si myslí, že bůh žije, a kolik že ne?
4.Proč je tajemství jestli Bůh žije?
Co je Bůh? Co je tajemství? Proč má každý člověk radost, bolest, smutek a smrt? To nám všechno dal Bůh? Možná neexistuje a dala nám to opice.
Nevím, jak tě mám milovat…[2]
…když tě neznám a jsi starší než já, mně je vás líto, že vás ukřižovali, jak do vás píchali hřebíky, chtěla bych tě poznat.
Nevím, jak se mám rozhodnout. Buď na vás věřit a nebo ne. Ani nevím Ani nevím, jak tě Ježíši mám milovat…
Nevím co potřebuješ Neznám tě. Nevím, jaký máš plány. Nemám tě ráda. Nevím jak se jmenuješ. Nechci to znát. Nepodpořím tě. Nechci tě. Nechci svatbu. Nejsem pro tebe ta pravá. Nevěřím na boha, to jsou jen povídačky. Prostě o tom nechci hovořit.
Pro mě jsi Ježíši člověk i Bůh. Jsi syn Boha. Mám tě rád, když jsi žil, tak jsi léčil lidi a měl jsi všechny rád, i své nepřátele. To je hodně těžké, pomalu stejně těžké jako věřit v tebe a tvého Otce, protože ho nikdo neviděl.
Vím kdo jsi a vím, že jsi žil, ale nevěřím, že jsi vstal z mrtvých. A vůbec na tebe nevěřím. Máma řekla, že dárky nosí rodiče…
Nevím, jestli existuješ nebo ne; nevím, jestli tomu mám věřit nebo ne; napůl tomu věřím a napůl ne. Rád bych ti věřil, ale nemám důkaz, takže spíš nevěřím. (Myslím, že se člověk stvořil z opice).
Jestli Ježíši existuješ, proč se neukazuješ a kdybych tě potkal, nevěděl bych co říci. Ještě jsem tě neviděl. Chodím do kostela, ale nevěřím na tebe.
…kdybych vás viděla, možná bych uvěřila.
Já vám nerozumím, proč vám mám psát, když o vás nechci slyšet, můj brácha o vás říká, abych o vás nemluvila.
Já tě neznám, nevím jak vypadáš, nevím jak tě zavolat, tak mi to řekni. Co děláš? Pomáháš nebo ničíš? Kolik ti je? Kde bydlíš? Jsi vůbec skutečný? Koho máš nejraději? Jsi zamilovaný? Jsi kluk nebo holka?Jsi nesmrtelný? Jsi ryba nebo tygr? Nebo člověk? Jsi něčím zajímavý? EXISTUJEŠ?
Žádný vztah nemám…nespala jsem s tebou, nedokázal jsi mi lásku: Když jsem se narodila, již jsi nežil, ale na svět jsi mi zase pomohl. Ani bych s tebou spát nechtěla, ale chtěla bych tě poznat.
Já vám nerozumím, ne že bych vás nesnášela, ale nechápu, je mi vás líto, když slyším, že vás ukřižovali, chce se mi brečet…někdy přemýšlím, jestli na vás mám věřit nebo ne…chtěla bych být s vámi, ale nejde mi to…
Já boha nesnáším a /nečitelné/…já si myslím, že je to vymyšlenost, ať mi teda dá někdo důkazy, že existuje, tohle mě už pořád sere- psát o bohu, píšeme o něm o vánocích, píšeme o velikonocích. Jsem vždycky nasraná, když slyším slovo „bůh“. Nepříčetně zčervenám, skoro vybuchnu…je to ptákovina.
Já si myslím, že Ježíš existuje, ale někdo na něho nevěří a někdo jo. Já na něj věřím, ale taky o něm něco nevím…Já na Boha věřím, protože jsem se tak narodil. Někdo se narodil nevěřící, někdo věřící. Já bych se nechtěl narodit nevěřící.
Hnusný sen
…se mi zdálo, že jsem byla na dýze a tam jsem se uhodila do spánku a ………nevnímala svět. Za půl hodiny jsem se probudila, pravá část hlavy byla v krvi. Potom mne omyli studenou vodou. Na led mi dali spánek. Za hodinu jsem šla domů…
…jdu lesem a potkám se s ufounem. Bavíme se. Najednou něco slyším syčet. Had anakonda. Vylezu na strom. Ona povídá: „Proč se mne bojíš?“ Já byl tak překvapenej, že jsem málem spadnul. Tak si chvíli povídáme.Potom mi dá úkol, že mám brokovnici a devět ran. Jdu do první linie. Chytí mě a zavřou…
…jeli jsme na dovolenou s vlekem a do něho narazil kamion. Padající vlek nás stáhnul do příkopu. Z ničeho nic u nás stála sanitka. Pomohli nám. A byli tam hasiči a policajti. Převezli nás do nemocnice…
…byla jsem v koupelně a najednou se mi v okýnku objevila smrtka. V ruce měla sekeru. Chtěla mne zabít. Utekla jsem rychle do pokojíčku. Otevřela jsem skříň a z ní vylezl nějaký velký brouk. Místo rukou měl nože, místo nosu špici. Byl růžový, bílý a černý. Šla jsem rychle do bráchova pokoje. Tam taky seděla příšera. Běžím dolů. Tam taky sedí příšery. Jdou po mně. Uteču z baráku. Všechny lidi jsou příšery a chtějí mě zabít. Jediná jsem člověk. Pak si řeknu ať mě sežerou, že už to není nic platný
…pak mě máma probudila.
Jednou jsme vyjeli na dovolenou do obrovského domu co patřil pratetě. Byl starý a plný pavučin. Byl tam krásný, starodávný nábytek, tři patra obrovských pokojů. Tam jsem měl bydlet. Také tam byla zahrada. Uviděl jsem velikého hada. Proměnil se v pratetu a řekl mi: Jdi za močál směrem k Paříži, schválně, jestli si něčeho všimneš. Zase byl hadem a odplazil se. Močál je za pustým lesem a horou. Bažinu jsem přeskákal po shnilých dřevech. Potom mě napadli trochu hloupí, ale zlí páni. Házeli po mně sítě a pouštěli do nich jed. na poslední chvíli jsem jim hodil síť na hlavu a zhloupli ještě víc. Začali hrát mariáš a já vyhrál.
S Kristou a Ivetou jsme spaly v létě ve stanu. Přilezli tam různí brouci a my ječely. Potom jsme stan vypraly v Jizeře (aby tam nebyli brouci). Usnuly jsme. Bylo nám zima a Iveta nás vzbudila, že stoupá Jizera. Začaly jsme utíkat…
…převáželi dinosaury do nového kolosea.V lese byly mušky. Byl jsem tam s bráchou a s Lukášem. Brácha zašel do lesa a dinosauři ho napadli. Pokousali ho a on umřel. Pak mě zakousl tyranosaurus…
Byly jsme s Bárou na půdě, kde bába vydloubávala oči. Divily jsme se co dělá. Rozběhla se za námi a každé vydloubla jedno oko. Tím se živila. Sešly jsme dolů a táta s mámou se nás báli. Říkaly jsme, že to jsme my, ale nevěřili nám. Až za chvíli. Šli také nahoru na půdu a bába ji také vydloubla po jednom oku. A zase jsme se bály my s Bárou…potom nás bába všechny sežrala a my byli v jejím žaludku. Pak nás vysrala a my byli v močůvce…
Byl jsem u babičky a okolo jezdili vojáci. Brali i děti, ale já se schovával. Stejně si mně všimli a odvezli k rybníku, kde nás trénovali. Nedaleko bourali budovy. Jak jsme byli u rybníka, zvedla se vlna. Utekl jsem k tetě. Tam jsem se schoval, ale stejně mne našli… (sen byl horší, než je mé vyprávění; strachy jsem se totiž vzbudil.)
Jeden večer bylo ráno a my šli k mamce pro brambory co byly zakopané v zemi. My je vykopali, dali mamce ale nezakopali. Najednou odtud vylezla kostra a honila nás. Utíkali před ní i Nešněrovi. Když nás dohonila, řekla, že nám nechce ublížit, chce jen, abychom ji za rok zase vzbudili, jinak nás zabije...
Jednou jsem šel lesem, uviděl světélko a potkal babiznu. Říkala: pojď sem. Začal jsem řvát:Tatí, pomóóóc! A on: Co chceš? Já, aby mi šel pomoci. Tak přišel a zmlátil ji…
Mně se zdálo, že jsme před školou všichni po obědě a oni nás chtěli unést. Jsem s Ivetou a Verčou a Kristou. Chytili jsme se do kroužku a najednou jsme svítili jako duchové z „kindervajíčka“ Chtěli jsme příšery zabít, ale ony nás polily vodou. Zkoušeli jsme to znovu a znovu. Odnesly nás do skály. Pan učitel vařil doma v konvici čaj. Jedna příšera odnesla i jeho. Nakonec jsme všichni utekli…
Jaký mám názor na naši školu?
Myslím, že kamarádi jsou dobrý. Pan učitel Bohatý mě naštval, protože měli při tělocviku jen dvakrát přehozeno a už bili. J.K. mě někdy přímo sere. Ale A.B. taky. Kdo mě nesere je Dan a někdy Martin. Pan Hlavatý a paní Bártová jdou. Paní Hojková je hodná. Ve škole je to pěkné, a zvenčí také…
Jsou tu kroužky a z nich mě baví taneční („tanečák“). Je legrační, když někdo splete tanec. Taky mám názor na učitele a učitelky…že mě paní Bártová doučuje, za to jí moc děkuji (protože mi to moc nejde). Když mě to naučí, tak druhý den z toho něco umím, ale jen něco. Paní Hojková je hodná. Třeba, když má někdo narozeniny nebo svátek, tak mu něco dá.
Na celou školu dohromady mám názor celkem ucházející. Baví mě to s panem učitelem Bohatým ve třídě, ale jak se dostaneme do tělocvičny je strašně nadržující a řekl bych, že na pravidla úplně hloupý. Jinak je s ním legrace. Paní Bártová je hodná, ale někdy přísná. Je to s ní dobrý (máme ji na vlastivědu a sloh). Pan Hlavatý je dobrý a výborně se s ním mluví. Kamarádů je dost, hrajeme si, ale někdy se pořádně nasereme.
Učitelé by nemuseli být tak přísní jako jsou teď. Docela by se mohlo zlepšit, aby pan učitel Hlavatý trošku učil a pořád si nehrál. Mám názor takovej, že ve škole je všechno dobrý, ale nejlepší je paní Bártová. Mám zlost, že ji nemáme na výtvarnou výchovu…
Naše škola je z venku hezká a zevnitř také. Je tu jeden tělocvikář a je cáklej (nezná pravidla vybiky). Nejlepší je paní Bártová a paní Hojková, občas ujde i p. Hlavatej (je to hudebník, umí na nástroje). Paní Bártová učí dobře. Když s krčmou uklízíme šatnu, dostaneme od paní H. bonbón. Moc, moc, moc, moc, moc mě štve XX, protože si z nás dělá sluhy a srandičky (jsme připravení na tělocvik a on si čte noviny a přijdeme o dvacet minut). Mimo to je „týdýt“. Na škole máme kroužky: keramický, taneční a stolní tenis. Ale občas „Boháč“ ujde a je s ním i (málokdy) sranda.
Mně se už na začátku školy nelíbilo, že Adéla zlobí. Jinak mě zatím škola bavila. V druhém roce začal /zlobit/ i Kamil. Zrovna přišel. To už bylo o něco horší, ale do školy se vždycky chtělo. Ve třetím roce se mi už moc nechtělo, protože to bylo těžší. Kamarádi se mi líbili, nebyli moc zlí. (Trochu Martin, Kamil a Adéla). Ve čtvrté třídě přišel David, tak škola mě začala trochu víc bavit…Paní učitelka na mne moc zlá nebyla a pan učitel mě naučil angličtinu…
Mně se na Martinovi nelíbí, že se s nikým nebaví…tahle škola je lepší než v Praze. (Jezdíme každý rok na hory).
První třída. To jsem měl hodně dobrý názor. A když jsem přišel poprvé na začátku školního roku, tak mě všichni zmlátili kromě Marka a Vaška. To se mi teda moc nelíbilo. Druhá třída se mi líbila, to se se mnou bavili, ale jak přišel Kamil, byl jsem sám a neměl kamarády. Třetí třída se mi moc nelíbila, protože jsme se spolu moc nebavili, nejvýš dvojice. Čtvrtá třída je dobrá…
…naše třída je docela dobrá, jenomže se kluci perou, ale holky se perou taky. Tak to vyjde nastejno. Se školou jsem spokojená, ale jen prozatím. Mohlo by se změnit to, že by naše třída byla modrá, první by byla žlutá a pátá zelená. Mohly by být delší přestávky. Když jsou pedagogové nemocní, měli by zůstat doma (nenávidím, když je někdo nemocný a chodí do práce). Do školy chodím ráda. Kamarádi jsou dobrý.
Celé čtyři roky, co chodím do téhle školy to bylo docela výborný. Docela, protože když jsme byli u paní Bártové, vychloubal se Lukáš, že skoro všechno umí a to mě štvalo. Se školou jezdíme na výlety a školu v přírodě. Třída je dobrá, i pan učitel, ale někdy nerozumím jeho otázkám. Třeba: Je dítě člověk? Ale trochu se to už zlepšilo. Myslím, že některé věci přeháníme (třeba, že chodíme ven /na tělocvik/ i když je zima). A trochu mi vadí, jak se děti chovají. A měly by se zvětšit šatny a tělocvična…
Ve škole je to dobrý. Mám tu spoustu kamarádů. Jenom mě štve, že nemám na žádnou hodinu paní Bártovou. S třídním mám nejraději matematiku, protože mi jde nejvíce. Nejrači mám češtinu. Hrajeme různé hry. Mám rád molekuly. Pan Hlavatý neřve ani nešeptá, dobře hraje na kytaru, kreslí, ale říká, že kreslit neumí…
Se školou jsem trochu spokojená a trochu ne (protože se tady krade). S učením jsem spokojená (hrajeme hry). Akorát první třída mě rozčiluje, protože kluci zlobí a provokují naše kluky (ti jim to vrátí a malí brečí). S panem učitelem jsem spokojená, se spolužáky taky. (Pokud se perou, tak je to hra). Vadí mi, že k nám chodí některé hodiny pátá třída. (Myslí si, že když jsou starší, že můžou rozhodovat co můžeme a co ne…) Třída je fajn…
Tahle škola se mi moc líbí. Je to takový rodinný a všichni se tu znají. Spolužáky jsem poznal za tři měsíce. V Praze jsem je nepoznal ani za tři roky. Líbí se mi, jak tady chodíme na oběd. S panem Hlavatým často sedáme na koberec a posloucháme hudbu. To mě baví. Pan ředitel Bohatý má zase sportovního ducha a tvrdě nás trénuje. Docela mě to baví, ale mohl by zmírnit. Tady jsem našel kamarády hned (Martin šel se mnou ven již třetího září). Ale býváme uřvaní (když o pracovkách děláme s páťáky společný výtvor)…
Mě se škola docela líbí, až na to, že musím ráno brzo vstávat. Ale potom už je to lepší. Pan učitel nás učí dobře, ale někdy mi to připadá nespravedlivý a divné (protože to není, jak si to představuji). Ale zase s námi hraje hry a pouští nám písničky. Třetí třída se mi líbila (to jsem ještě jezdil autobusem). U paní Bártové to docela šlo a bavilo mě to. Na druhou a první třídu si už nepamatuji…Škola je dobrá, protože je v ní teplo.
…už jsem se za ty čtyři roky hodně naučil a taky jsem mohl prožít radost i smutek a smích a rozcházení i rvačky. Je to dobré alespoň jednou za život to prožít. Kdo to nezažije, nepochopí. Škola mi dala nové vědomosti, o kterých jsem ani nesnil. Doufám, že se ještě něco naučím. Sice mi to vzalo volno, ale to mi nevadí, protože, jak jsem už řekl, naučil jsem se nové hry a mohl jsem být ve škole v přírodě. Akorát mi vadí, že se někdy pereme. Nikdy to není vážný, ale bylo by lepší, kdybychom se neprali. Také je dobré, že máme hodinu anglického jazyka…chci se toho naučit víc.
Co je to láska?[1]
…znamená vytvořit pouta, pomáhat si a odpouštět, vyslechnout toho druhého. Lásku máme i ke zvířatům, přírodě a podobně. Nejvíc lásky většinou dáváme svým bližním. Láska znamená i se oženit. Každý z nás má někoho rád. (I když říká, že ne, ale to lže druhým i sobě). Láska se nedá koupit, proto si jí musíme vážit.
…je to dar, protože pro toho chlapa, že se jeho holce narodí dítě. A kterej chlap nechce dítě, tak toho spíš chce zabít. …
…je radost i smutek, ale i dárky. V lásce je sex. Kdyby nebyl, tak by nikdo nebyl na světě…je to, že se mají dva rádi, ale nejen oni, ale celá rodina. I když je někdo naštvaný na ségru, nebo na bráchu a chtěl by ho zabít)Tak ho nezabije, protože by měl strach).
…je to vztah. Máme se rádi (a třeba jako tajemství), a taky každý říká, že k lásce patří srdce, to možná jo. Jestli chceme lásku, musíme dodržovat řád…
…je to společenství… i smrt (protože nikdo není nesmrtelný). Lásku mají v sobě nejen manželé, ale i všichni. Někdo má rád jen sebe, ale jiný i druhé. Láska je trpělivost, zodpovědnost. …
… když máme nějaké potíže, tak to tomu druhému říci a on nám s tím pomůže. To je pro mě láska.
…že někdo se má rád a vznikne vztah, kterému se říká pouto a pak je z toho sex a pak se všechno zapotí a jsou z toho děti. A může se někdy rozvedou.
…je budoucnost. Na lásku je plno názorů. Každý je jiný, každý má názor svůj. Já si myslím, že láska je pravda a velká trpělivost a ochotnost. Láska je něco, co má každý v srdci…
…já si myslím, že láska je ošklivá a hezká (třeba, když někdo někoho zradí je to ošklivé). Já si myslím, že ale je víc lásky hezký než ošklivý. Láska jednou začne a jednou skončí.
Děti si myslí, že láska je radost a já myslím, že to je důležité, protože musí mít muž radost ze své ženy. Taky si myslí, že to je sex, ale to moc důležité není. Sex je důležitý jen k rozmnožování (to znamená, že jednou budou mít miminko.)
Já vím, co je to láska, ale jenom možná. Je to, že má někdo někoho rád, třeba kluk holku…nebo láska k rostlinám, k přírodě a kdo ví k čemu. Máme lásku i k tomu, koho nenávidíme. Láska se nedá ničím nahradit, ani chudýma penězma.
…srdce, trpělivost, život, síla, radost, smrt, žár, bolest, cit, krása, rodina, já, zvířata a zdraví.
příbuzní, zvířata, kamarádi, květiny, příroda, Země ovoce, zelenina jídlo, láska, zvyky,teplo, vodu, oheň máma, táta, kuře s bramborem, příroda, rodina, auto, motorka, tulipány, hokej kuře s rejží, můj pes, sladkosti, fotbal, rodina, hokej želva, já, plyšák, Slunce, pavouk, rodina, Měsíc
sport, zvířata, zemědělství, rodiče, příbuzní jídlo, vše na světě, kamarádky, rodina, příroda, škola, živly, sport
Jaký / jaká jsem (doopravdy) ?[1]
Jsem takový dost energický a docela hravý. Se mnou si hraje máma, Zdenka a táta. Včera jsem byl naštvaný, proto našeho psa kousla sršeň (už je v pořádku). Hodně mě baví jezdit na kole nebo kolečkových bruslích (to pak jsem unavenej a vždycky si lehnu). Píšu si, to mě hodně baví, tím se to učím (psaní mi nejde a to je blbý, protože dostávám blbý známky, to štve mámu… mě za to nemlátí.)
Jsem velký, usměvavý, vtipný a taky chytrý, ale i zlobím (vykřikuji a podobně). Rád sportuji, nejraděj hraji hokej, fotbal a jezdím na kole. Taky si čtu, rád si zpívám nebo pískám. Koukám se na televizi. Doma se rád povaluji na posteli. Venku jsem rád mezi klukama. Prostě v kolektivu pak sportujeme a hrajeme si. Ještě jsem sběratel (sbírám hokejové kartičky, které si vyměňujeme). Ale teď jak vypadám: mám hnědé vlasy,vážím asi třicet osm kilogramů, jsem vysoký asi sto sedmdesát sedm centimetrů. Myslím, že nejsem tak špatný, doufám, že jsem i dobrý kamarád. Jo, mimochodem, jsem kluk, to jsem zapomněl říci.
…jsem střední postava…ve škole mě baví matematiky, hudební výchova, výtvarná výchova a pracovní činnosti. Někdy jsem líná, někdy ne. Do třídy chodíme čtyři holky. Někdy se pohádáme, jindy jsme největší kamarádky. Mám ráda psy, jsem stydlivá…
Jsem blonďatý a mám hnědý oči. Mně se zdá, že jsem na sport, protože si myslím, že jsem rychlý. /Taky/ rád hraju na bubny a rád sbírám šneky, ale ty menší (když ještě u nás bydlel Mirek a měli jsme spolu zahradu, to jsme je sbírali.)
Jsem ještě dítě, holka, chodím do čtvrté třídy do školy v Sojovicích. Ve škole mám dobré kamarádky i kamarády. Jsem vysoká sto padesát centimetrů a mám hnědé oči. Jsem tlustější. Vlasy mám špinavý blond. Mám křehké kosti a furt něco naraženého a někdy i zlomeného. Jsem docela chytrá. Nosím modré brýle…je mi deset a jsem ve znamení vodnáře.. V čínském horoskopu jsem kohout. Hraji na klavír. Nejraději mám modrou. Kreslím. Chováme psa, kočku a slepice. Mně se můj život líbí.
…mám modré oči, hnědé vlasy…mám ráda kočky, psy a koně. Můj koníček je, když se můžu s Terezou a Kristou vozit na koni. Chtěla bych koně. Jsem spíš kroutivá a stydlivá. Někdy líná (ale jak kdy). Spíš jo. Mám oblečení různé, ale to má asi každej. Jsem taková, že všechno, cop se mi líbí chci. Nejrači mám něco třpytivého, všechno, co se leskne.
Jsem normální /i když/ někdy si připadám nenormální. Jsem takový jaký jsem…/jméno/ Jsem malý. I na fotbale mi jednou říkali, co to támhle je za prcka. Jsem malý a vůbec mi to nevadí. Jen někdy trochu. Jsem i zlobivý, pracovitý, sportovní, mrštný a trochu víc i odvážný.
Jsem normální a nenormální, jsem člověk. Je ve mně zlost i radost, smutek i veselost. Jsem zlý i hodný. Jsem také koumaný (baví mě hlavolamy). Prohlížím si encyklopedie o zvířatech a technice. Zajímají mě dinosauři a zvířata. Já jsem já.
Jsem zamilovaná, jsem kočičí máma, miluji koťata…ta nakonec rozdáme. Jsem hnusná holka, mám tlusté rty, jsem střední povaha. Jsem tlustá. Mám na pravou stranu smůlu. Jsem otravná. Vše chci. Bavím se se všemi, ale se mnou skoro nikdo. Jedna holka mi totiž přebírá kamarády. Ale jsem ráda, že jsem se vůbec narodila. Život se nedá nahradit ani těma chudýma penězma.
Jsem: hodný i zlobivý, chytrý i hloupý, talentovaný i netalentovaný. Mám rád mámu, tátu, ségru- prostě celou rodinu. Tomu se říká láska. Takový jsem. Hraju rád na nástroje. Takový jsem.
…jsem někdy zlobivej…mám modré oči, hnědé vlasy, jsem hubený, mám sílu, jsem dobrý sportovec. Špatně se učím, ale něco mi jde lépe než Lukášovi. (třeba vybika) Jsem pracovitý, někdy líný…
[1] Nejdříve jsme pět minut relaxovali na hudby Ivy BITTOVÉ. Potom jsme asi sedm minut na její hudbu psali. Kdo chtěl, mohl svůj sloh přečíst a za „odměnu“ si mohl vybrat z knížky „Děti jako já“ a poslechnout si ( a podívat na obrázky a fotografie) o dítěti z jiné země či světadílu.
[1] O hodině čtení. Před několika lety jsem viděl několik minut z amerického seriálu, kde právě vyučující říká dětem ve škole: „Napište to…“ ( a ukáže s i rukou na srdce). Tak jsem to řekl i dětem, s tím, že to mám z filmu. Před vlastním psaním jsme si v kruhu povídali:„Co nás napadá při slově –láska-?“ Potom jsme si nakreslily mentální mapu.
[2] Děti nakreslily srdíčko. „Namalujte nebo napište do něho to, co máte rádi.“ Kdo byl hotov, mohl srdíčko ukázat (nebo nemusel). Objevilo se několikrát /3x/ „já“ – není obvyklé mít rád sám sebe, což si lidé pletou se sobectvím.
[1] Téma bylo dva dny napsané na tabuli. Psali jsme bez přípravy, jen jsem zdůrazňoval, aby to bylo pravdivé. Většinou děti psaly na „dva pokusy“.
[1] Ve velikonočním týdnu jsem na konci pracovních činností zadal úkol: „Zkus napsat o tajemství. První stupeň je radost a bolest; druhý život a smrt, třetí Bůh. To vše je tajemství. Není to hádanka, která se dá vyluštit, není to zmrzlina, co se dá koupit, není to pětikoruna, kterou najdeme na cestě. Je to tajemství…Zkuste napsat…“ Když jsme další hodinu probírali /kdo chtěl, mohl číst/ ozvalo se několik žáků, že je „blbost“. „Dobrá, ale proč?…“ Rozvinula se téměř hodinová diskuse o vesmíru a některých lidských hodnotách. Děti si psaly na papír tři nejdůležitější věci, které jim dělají radost (míč, dárek, život, štěstí druhých…); smutek( smrt, nemoc,…) Co je nejdůležitější pro život… Základní slova jsme psali na tabuli a dál probírali. „Je důležitější fotbalový míč nebo zdraví?“
[2] O velikonočním týdnu, o hudební výchově po poslechu písně: I don´t know how to love him… „Napište mu svůj dopis, svůj názor, ať již nevěříte nebo věříte, ať nevíte nebo pochybujete…“
[1] Dva dny po napadení Iráku jsme se sešli v kruhu. Nejdříve děti měly napsat svůj názor, k dispozici měly výtisk LIDOVÝCH NOVIN (21.3.2003) – kvůli jménům a základním informacím. Po napsání jsme se sešli na koberci a zeptal jsem se, zda je správné, aby se s dětmi na toto téma bavilo. Většina řekla, že neví. Potom byly dvě skupiny, jedna pro NE, že to děti děsí a je panika. Druhá bylo pro ANO, abychom se mohli připravit, bránit. Jeden žák přesně upozornil, že je to strach ze smrti.
[2] Ukázka vlastních nadpisů dětí.
[3] Zanechal jsem původní pravopis; zde je čitelnější verze: Já si myslím že to je blbost protože Bush je pitomec, proč to nevyřeší slovy jako Jiří z Poděbrad. A nemuselo to vypuknout, a prolije se krev lidí…Já se bojím. Sadám Husajn je trochu chytrý, vím, že Bush to chce oplatit, ale nefandím nikomu.